tisdag 14 januari 2014

Gravid lottot och smärtfest




Efter att själv ha upplevt en graviditet och förlossning, samt läst mycket om andras graviditeter och förlossningar konstaterar jag - att vara gravid och födabarn är som att spela på lotto.

Slumpen avgör om man har det lätt och smärtfritt eller fullt med komplikationer och smärta.

Jag vill gratulera er med drömförlossningar och sörja med er som genomgått en mardröm.

De allra flesta tror jag dock hade det som jag, någonstans mitt emellan. Kanske känner några igen sig? Grym trötthet i början av graviditeten och lätt till illamående? Trotts att trötthet och illamående inte är några känslor jag föredrar kan jag säga att det varit en mycket intressant resa, och jag kommer gör den igen. Trodde det bara var på film som gravida gick runt som trötta zombies och ibland kräktes i timtal. Nej, vänta, det var ju jag haha! Jag blir alltid så fascinerad över hur mycket kroppen och psyket orkar med när jag tänker tillbaka på det. Att jag orkade! Fantastiskt!

Jag ser gärna mitt liv genom humorglasögon i sådana här stunder och dessa hade jag på mig när det var dags att föda. Tur var det, för riktigt ont gjorde det. Tänker på det som en smärtfest. Jag upplevde smärta i så många former: stickande, molande, svidande, brinnande, tryckande, illamående, krampande, sprickande… You name it! Det tog ju ca 12 timmar för mig också, vilket jag tror är ganska normalt.  

Det är en underbar och obeskrivlig upplevelse. Dock var jag lite för trött och utmattad för att göra mer än att somna när det var över.

Kram på er alla mammor och fina bebisar! Kom ALLTID ihåg att ALLA graviditeter och förlossningar är INDIVIDUELLA. Det är ett äventyr, ha mod, var uthålliga och ta det som det kommer. Mammor, vi får inte glömma att dela all vår lycka och sorg, vara glada för andra och trösta där det behövs. De som haft det bra ska vara glada och de som haft det svårt ska ha extra kramar. Vi MÅSTE ta hand om varandra!

Välkommen till The Motherhood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar