lördag 25 januari 2014

Jag är en vinnare i livet


Hur gör man för att känna sig som en vinnare i livet?


Svara först på frågan, hur ofta har jag behov av att känna mig som en vinnare? Varje dag, vecka eller månad? Kanske ännu mer sällan? Behöver jag små kortsiktiga mål och/ eller stora långsiktiga mål?

Behöver jag ofta känna mig som en vinnare? Sätt upp små kortsiktiga mål och säg dem högt för dig själv! Idag ska jag städa min stök-hög. Den här veckan ska jag träna 3 ggr. Den här månaden ska jag sticka klart min halsduk.

Behöver jag mer sällan känna mig som en vinnare och/ eller vill uppnå något stort? Sätt upp större långsiktiga mål som tar längre tid att genomföra, säg dem högt för dig själv och skriv ner dem! Till sommaren ska jag ha rensat ur garaget. Om ett halvår ska jag ha klarat körkortsteorin. Om ett år ska jag gått ner 10 kg. Om 5 år ska jag gått klart min utbildning.

När ett mål är uppnått, belöning, belöning, BELÖNING. Alla vinnare får ett pris, och självklart ska du då också ha det som uppnått ett mål! Se till att belöningen matchar målet. Ett litet avklarat mål, belöna jag mig med en lugn kväll där jag pysslar om mig själv, lägger en ansiktsmask och degar i soffan. Ett stort avklarat mål, kanske åker jag på en weekend resa eller köper en onödigt dyr pryl som jag länge drömt om.

Nu har jag själv kontroll och makten över när jag kan känna mig som en vinnare - UNDERBART!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar