lördag 11 januari 2014

Squishig grönsaksrumpa



En grej jag tycker är väldigt intressant, som jag inte visste, är att efter man fött barn blir man squishig i hela kroppen. Kroppen har under en vecka förvandlats till en sådan där kyl-skadad grönsak, tänker speciellt på mjuka gurkor. Undrar varför ingen berättade detta? Grabbar tag i min rumpa och klämmer till. Ja, "squish" skulle ljudeffekten sagt om det var tecknad film.

Varför har ingen berättat detta? Som nybliven mamma och urblåst ballong undrade jag så klart, är det här min nya kropp? Jag har inte hört eller läst att det ska vara så här någonstans. Är detta något som anses vara lite skamfullt och därför inte nämns? Är det därför jag inte visste att jag skulle ha squishig grönsaksrumpa i 2 månader efter förlossningen?

Först kände jag mig ledsen. En lite stund kände jag mig ful. Sen blev jag bara jävligt arg! Varför ska jag skämmas? Nej fy, sådana tankar ska bara bort, bort, bort!

Kvinnokroppen är fantastisk, vilken transformation den kan genomgå! Jag tycker den ska visas upp, pratas om och inte gömmas. Så där satt jag på min squishiga grönsaksrumpa med bebis och kände mig riktigt mys-fet och älskad. Det tycker jag alla nyblivna mammor har rätt till! Jag tycker även att gravida kvinnor som ska bli mammor för första gången har rätt att veta vad som händer vid en förlossning. Inte den romantiska bilden på film, utan hur det ser ut i verkliga livet. Därför tänker jag dela med mig hur det var på riktigt.

2 kommentarer: