tisdag 21 januari 2014

HSP: självinsikt - ja, det är jag!


En högkänslig person (HSP), kan enligt den amerikanska psykologen Elaine N. Aron generellt beskrivas som: 

”Högkänslighet är en normal biologisk individuell skillnad i personlighet och i fysiologi som har gått i arv till 15-20 procent av alla människor och de flesta djur. Personer med detta karaktärsdrag noterar fler detaljer och bearbetar information på ett djupare plan.”

“I regel är HSP känsligare för smärta, koffein, läkemedel, temperaturer, ljus, ljud, hunger ... De brukar också reflektera mer, de lär sig långsamt men grundligt och är för det mesta ovanligt samvetsgranna.” 

När det kommer till Elaine N. Arons beskrivning av HSP i skolan, som jag spenderat större delen av mitt liv i, så känner jag verkligen att detta är JAG. Kanske är detta också anledningen till att jag aldrig känt att skolans utlärningssystem riktigt passat mig. Men jag bestämde mig ändå tidigt i mellanstadiet för att strunta i det och bara ta mig igenom all utbildning med en övertygelse på att – efter skolan skulle de bli bättre! 

Högkänsliga personer i skolbänken är i regel:
- samvetsgranna
- alerta och observanta
- snabba att förstå vad lärarna vill
- kreativa
- nyfikna
- självmotiverande
- reflekterande
- medvetna om tidsfrister och i behov av att göra upp planer 

Blir ofta:
- extra besvärade av att genomföra prov på tid
- illa till mods av att framträda, såvida de inte är väl förberedda och har fått uppmuntran
- sårade av hård kritik
- särskilt hjälpta av att höra vad de har gjort bra
- fort skamsna

Behöver inga:
- tillrättavisningar 

Tänk att man hela tiden lär sig nya saker om hur man fungerar.

Livet är spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar