söndag 9 februari 2014

Aerobisk träning – en stor fet lögn!

http://www.fortiusfitness.com/
År 2014, det är detta året som jag tar makten över hur min kropp ser ut. Det är jag som bestämmer och det är jag som nu har KUNSKAP om hur jag bestämmer över min kropps utseende. 

En första åtgärd har varit att välja rätt träningsform. För det jag tidigare gjort har ju inte fungerat. Tidigare lyfte jag vikter 2-3 ggr i veckan på gym och i samband med det gjorde jag ca 20 min aerobisk träning på en cross-trainer. Gu’ vad jag slet och inte SÅG jag mer vältränad ut för det, även fast att jag orkade lyfta tyngre och orkade flåsa längre på cross-trainern. Varför såg jag inte då mer vältränad ut? 

Jo, därför att en av de största träningslögnerna är att aerobisk träning, t. ex. springa, cykla och cross-trainer gör att man bränner fett. NEJ, det är fel, fel, FEL!!!

Aerobisk träning i samma tempo har vetenskapligt bevisats att man: 
 1) Tappar muskelmassa och att man 
 2) Får en lägre förbränning av kcal

Medan styrkelyftning och högintensiv intervallträning har vetenskapligt bevisats att man:
 
 1) Ökar muskelmassa och 
 2) Ger oss en högre förbränning av kcal  
Efter ett hög intensivt styrketräningspass för en person på 83 kg har forskare beräknat att förbränningen av kcal ökar med ca 400 kcal/ dag i 2 dagar efter träningspasset! 

Bort med aerobisk träning som bara förstör våra komma-i-form-resultat! 

Mer högintensiv styrketräning av våra stora muskelgrupper! 

Dagens tips är att ladda ner gratis ebooken ”Aerobics The Big ’Fat’ Lie!”. 

Källor:
 [1] http://www.fortiusfitness.com/ 
 [2] Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management.
Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar